Een woordje geschiedenis van de tango
De tango Rioplatense is de authentieke tango, die is ontstaan in de 19de eeuw op beide zijden van de rivier de Rio de la Plata in Buenos Aires en Montevideo. De muziek en de dans zijn beide sterk beïnvloed door Afrikaanse en Europese ritmes. Hoewel de tango in de lagere klasse ontsprong, heeft ze zich al snel verspreid naar alle klassen van de samenleving, met een piek van populariteit in het gouden tijdperk (de jaren 40).
Met ingang van de jaren 20 werd de tango ook populair in de rest van de wereld, en de Europeanen begonnen hun eigen cultuur, stijl en technologie in de dans te injecteren. Ze hebben een gestandaardiseerde versie van de tango gecreëerd. Zowel de dans als de muziekuitvoering van de Europese en Amerikaanse standaard en ballroom tango’s zijn zeer verschillend van de authentieke Argentijnse tango die wij beoefenen.
De opkomst van de militaire dictaturen na de Tweede Wereldoorlog en de doorbraak van jazz- en rockmuziek in de jaren 40 hebben de tango verdrongen voor een periode van bijna 40 jaar.
Het einde van de Falklandoorlog in 1983, de terugkeer van de democratie in Argentinië en de algemene liberalisering hebben echter de interesse in de tangomuziek terug leven ingeblazen. Tegelijkertijd bracht de Parijse première van de show Tango Argentino de dans terug in de belangstelling in de grote Europese steden.
Sindsdien is de waardering voor Argentijnse tango nog steeds groeiende over de hele planeet. Tegenwoordig heeft bijna elke stad zijn eigen tango gemeenschap.
In 2009 werd de tango op de lijst van Werelderfgoed van de UNESCO toegevoegd.
Tango is voor iedereen
Of je nu jong bent of oud, single of in een relatie, werkloos of manager … tango is voor iedereen. Er zijn geen gemeenschappelijke kenmerken die de tangueros kunnen beschrijven: Het is een aselecte steekproef van personen die eenzelfde passie delen.
De Tango is een koppeldans gebaseerd op samen stappen. Daarom kan de tango tot op zekere hoogte worden beschouwd als een “eenvoudige” dans, opgebouwd uit slechts 4 soorten passen: voorwaarts, zijwaarts, achterwaarts en gesloten. Geen enkele danservaring is nodig om de tango te leren dansen, en veel van de beste tangodansers hebben geen achtergrond in een dansdiscipline. Je hoeft ook geen perfect lichaam te hebben om de tango dansen, noch lenig te zijn (kijk bv. naar deze milonga gedanst door Aoniken Quiroga & Alejandra Mantiñan).
Anderzijds, omdat de tango een pure improvisatie dans is zonder vooraf vastgestelde sequenties, regels of codes, is het ook een van de rijkste en meest gevarieerde koppeldansen. Nieuwe stappen en figuren worden dagelijks gevonden en bedacht door duizenden professionals en amateurs van over de hele wereld. Daarom blijven de tangodansers ook na jaren ervaring geïnspireerd en kan de tango nauwelijks saai worden. Elke tango is immers anders, ze ontstaat op het moment zelf tussen 2 dansers die in een mysterieuze omhelzing versmelten, waarin veel van buitenaf niet waarneembare signalen worden uitgewisseld op de noten van de muziek.
Voordelen van de tango
Tango dansen wordt in het algemeen als een zeer gezonde activiteit beschouwd wegens de lichamelijke en de mentale activiteit en het verbeteren van de balans en de coördinatie. Volgens enkele artsen zou dansen een genezend effect hebben op meerdere medische aandoeningen, alsmede voor veel voorkomende ongemakken zoals stress, depressie, slapeloosheid …
De tango op zich zou een een aantal aanvullende elementen bevatten die de levenskwaliteit kunnen verhogen:
- sociale voldoening door middel van interactie met mensen van allerlei leeftijden, culturen en sociale klassen, die dezelfde passie delen; een tango gemeenschap vervoegen kan eenzame individuen helpen weg te komen van het isolement
- spiritualiteit en mindfulness, omdat de interactie tussen danspartners kan helpen zich te concentreren op het hier en nu, in plaats van bezig zijn met onoplosbare problemen
- cognitie, aangezien tangodansers meerdere zaken tegelijk moeten handhaven: het navigeren in de ruimte, de synchronisatie met de danspartner, het luisteren naar de muziek
- zinvolheid, omdat dansers een nieuwe activiteit beoefenen, de beste connectie met hun partner zoeken, nieuwe sequenties leren en ze sierlijk proberen uit te voeren
Tango als therapie
In een aantal case studies werd bewezen dat verschillende aspecten van de mentale en fysieke gezondheid meer prominent aanwezig zijn onder tangodansers, met minder risico op hartaandoeningen en te hoge of te lage bloeddruk. Het dansen van de tango helpt het evenwicht en de mobiliteit van ouderen verbeteren en zo de kans op letsel door vallen te verminderen.
Meer in het bijzonder hebben een aantal onderzoeken de genezende krachten van de Argentijnse tango geëvalueerd voor patiënten met de ziekte van Parkinson en dementie.
Een universiteit in Maine ontdekte dat de tango de stap- en denkactiviteiten kan verbeteren bij mensen in een vroeg stadium van de ziekte van Alzheimer. Volgens andere academische onderzoeksteams zou het dansen van de tango dan weer helpen om zich te ontdoen van angst, stress, slapeloosheid en depressie. Een recent onderzoek over ‘Tango-therapie’, vond dat deze genezingsmethode de levenskwaliteit van veel patiënten verbetert omdat dansen de geest stimuleert en het hoofd helpt te herstellen van stress, fobieën en schizofrenie.
In de tango omhelzing voelen mensen zich veiliger en gelukkiger. Dit effect wordt geproduceerd door het hormoon oxytocine dat hartaanvallen, hoge bloeddruk, enz. voorkomt .
En wanneer het gaat om het huwelijk en liefdesrelaties, vonden therapeuten dat de nood aan vertrouwen in de tango’s innige omhelzing en het achterwaartse stappen van de volger nuttig is voor koppels om de harmonie te herstellen en conflicten te beheersen.
Tango kampioenschappen
Danswedstrijden en kampioenschappen maken traditioneel deel uit van van het circuit van de Ballroom en Latin dansen en zijn in principe tegenstrijdig met de filosofie van de Argentijnse tango, die ontstond als een populaire dans, niet gestandaardiseerd en zonder codes.
Ondanks dat tegenwoordig in sommige kringen ook tango kampioenschappen worden georganiseerd, doet de meerderheid van ’s werelds beste dansers niet mee aan deze wedstrijden. Zij geven meer om de vrijheid van deze dans. Zolang er geen regels of gecodeerde figuren zijn, is het niet mogelijk om iemands tango te beoordelen als zijnde goed of fout, beter of slechter… Het is aan elke danser om zelf te beslissen in welke stijl te stappen, in welke omhelzing te dansen, welke communicatiemiddelen te gebruiken, welke technieken toe te passen, welke figuren te creëren… Zodoende wordt de titel van (Belgisch, Europees, of wereld) kampioen nogal triviaal.
Waarom wij zoveel van de tango houden
Tango is een levende dans, in constante evolutie … vandaag de dag worden er veel verschillende stijlen beoefend, met variabele omarmingen, technieken, figuren en passen. Voor ons in La Tangueria is deze vrijheid de grootste rijkdom van de tango. Wij beweren niet dat WIJ de enige echte tango aanleren. We zijn geen voorstanders van de regulering en codificatie van de tangodans door het voorschrijven van regels en geboden, het uitdelen van diploma’s voor lesgevers, het organiseren van wedstrijden, enz. Voor ons is de tango een individuele interpretatie van een universele dans, die niemand, niets of nergens toebehoort. Het is een vrije kunst die mensen in staat stelt om zich te uiten….
Onze milongas
We willen dat iedereen zijn eigen beleving en ervaring van de tango kan hebben. Daarom zijn onze milongas ontspannen en open-minded. We leggen geen dress codes op, alle dansers (dames ook) mogen uitnodigen via de mirada en de cabeceo, evenals verbaal. We moedigen de dames aan om zelf te leiden en de mannen om te volgen. Om de ruimte ideaal te benutten, raden we de gesloten omhelzing aan, maar een meer open stijl wordt eveneens beoefend. Iedereen is welkom op onze milonga. Er is slechts één, zeer eenvoudige regel: respecteer de andere dansers en hun vrijheid. 😉
Onze didactiek
Wij geven om de rijkdom en verscheidenheid van de Argentijnse tango. Daarom willen we de creativiteit, originaliteit en individualiteit bevorderen. We hebben veel respect voor de wortels, maar wij streven er ook naar om de modernere invloeden te integreren in de dans. We houden niet vast aan één bepaalde techniek, we verkennen liever alle aspecten van de tango, zowel in onze eigen dans als in de lessen en in onze didactiek op alle niveau’s
In onze lessen richten we ons vooral op de sociale tango en gaan we dus voornamelijk uit van de gesloten abrazo van de tango de salón zoals die wordt gedanst in de traditionele milonga’s over de hele wereld. We gebruiken vaak de subtiele en speelse bewegingen en de ritmiek van de verstrengelde estilo milonguero, maar we benutten ook de tools van een meer flexibele en open omarming om figuren uit de tango fantasía te dansen, zoals een boleo, sacada, giro… Soms doen we ook beroep op neo tango elementen (colgada, soltada, enz.), omdat ze de balans en de connectie tussen de dansers bevorderen.
Vanaf de allereerste introductie in de tango is ons doel in de lessen om beginners de vrijheid van de tango te verkennen. We leggen de nadruk op de creativiteit en de improvisatie in de dans, we moedigen de interactiviteit aan, in plaats van een eerder passieve rol van de volger. In de meer gevorderde niveau’s leren we geleidelijk complexere sequenties aan, maar steeds met het doel de kwaliteit van elke beweging te verbeteren en de verschillende tools voor een veelzijdige connectie tussen de danspartners te onderzoeken.
Op basis van onze meer dan 20 jaar ervaring in de tango én een professionele achtergrond in de hedendaagse dans met Rosas staan Oliver en Marisa bekend om hun pedagogische kwaliteiten, waaronder vooral de analyse, de uitleg en de juistheid van de individuele correcties. Houding, techniek en lichaamswerk binnen de connectie van het danskoppel staan centraal in onze lessen, alsook de analyse van de structuur van de tango en de improvisatie tools.
Onze dansstijl
Vanaf de dag dat we het danspaar “Oliver & Marisa” zijn geworden in 1996, hebben we permanent onderzoek gedaan naar de verschillende omhelzingen, houdingen, stijlen, technieken en bewegingen. Voor ons is de tango is een eindeloze zoektocht en we zijn altijd blijven evolueren en groeien dankzij elke nieuwe ervaring.
Vele Argentijnse en Europese dansers en leraren-hebben ons geïnspireerd door de jaren heen, in het bijzonder Gustavo Naveira & Giselle Anne, Natalia & Gabriel, Julio & Corina, los Totis, Geraldine & Javier, Biki & Muzo en vele anderen.
Tot op vandaag willen we niet kiezen voor de ene of de andere stijl … In plaats daarvan halen we uit elke techniek de elementen die het beste aan onze behoeftes voldoen om onze eigen tango te creëren:
– in een flexibele omhelzing
– met een connectie via het lichaam én via het kader
– spelende met de afstand, de hoek en de as al naar gelang onze behoeften
– in een mengsel van bewegingen uit de milonguero stijl, de tango de salón, de tango fantasía en de neo tango
– wisselend van stijl al naar gelang de muziek, de context, onze stemming …